Nowa Yamaha TMAX 10 grudnia 2011

 

 

Dostępny na rynku od 2001 roku TMAX wprowadził do świata skuterów zupełnie nową jakość, która stała się wzorem dla innych producentów. W ciągu dziesięciu lat TMAX został doceniony jako pojazd o wyjątkowej wszechstronności i niezrównanych osiągach. I mimo upływu czasu wciąż zachwyca. A jednak koncern postanowił od podstaw stworzyć ten model, a jego najnowsza wersja została właśnie zaprezentowana podczas wystawy EICMA w Mediolanie.

Już na pierwszy rzut oka widać, że to zupełnie nowy model. Kanciasty i agresywny design przyciąga uwagę i podkreśla sportowy charakter pojazdu. Wszystkie zalety poprzedniej generacji zostały zachowane i co ważniejsze, większość z nich udoskonalono. Nowe owiewki, zoptymalizowana, lżejsza aluminiowa rama oraz wyjątkowy silnik o pojemności 530 cm3 sprawią, że TMAX będzie najlepiej prowadzącym się maksi skuterem. Dużą uwagę inżynierowie skupili na poprawieniu rozkładu ciężaru, który charakterystyką ma bardziej przypominać jazdę zwinnym motocyklem.

Głównym celem przy konstruowaniu nowej Yamahy TMAX było zachowanie wysokiej wydajności, obsługi i prędkości normalnego motocykla, którą połączono z wygodą i praktycznością maksi skutera. Wielu doświadczonych motocyklistów bardzo szybko przekona się do prestiżowego charakteru oraz jego sportowych możliwości nowego TMAXa.

Ewolucja nowej Yamahy TMAX rozpoczyna się od 4-suwowego, 2-cylindrowego silnika w układzie DOHC, który powiększono do 530 cm3 i wyposażono we wtrysk paliwa oraz bezstopniową skrzynię (CVT). Moc pojazdu wzrosła o kilka koni mechanicznych, jednak priorytetem było lepsze przyspieszenie. Silnik zapewnia bardzo wysoki moment obrotowy szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości. Tajemnica mocy nowej jednostki napędowej to zasługa lżejszych, bardziej wydajnych komponentów, jak choćby kute tłoki, które wykonano z aluminium, czy nowy profil rozrządu. Zmieniono także system wyrównoważający w celu zmniejszenia strat mocy, poprzez zastosowanie wylotu eliminującego efekt pompowania. Podobne otwory w wewnętrznych ścianach skrzyni korbowej służą zmniejszeniu ciśnienia. Efekt prac, odczuwalny już po pierwszym odkręceniu manetki zostanie docenion przez wysztkich użytkownicy nowego TMAXa.

Poważne zmiany zaszły także w układzie napędowym. Wykorzystano napęd pasowy, który jest pierwszym tego typu rozwiązaniem, jakie zastosowano w maksi skuterze. Do wytworzenia pasa użyto włókna aramidowego, które stosowane jest np. w kamizelkach kuloodpornych. Takie rozwiązanie przyczyni się do praktycznie bezobsługowej jazdy, płynnej reakcji na gaz i lepszego czucia pojazdu.

Wygląda jak maksi skuter, a jeździ jak rasowy motocykl. Takie założenia przyjęli konstruktorzy, którzy bardzo starannie dystrybuowali masę pojazdu. Ważnym elementem stała się nowo opracowana aluminiowa rama, w którą na sztywno zamontowano silnik. Zabiegi odchudzające sprawiły, że TMAX jest lżejszy od swojego poprzednika o ok. 4 kg. Tak potężny pojazd musi skutecznie hamować. Dużej średnicy, 282 mm tylna tarcza hamulcowa działa w połączeniu z 267 mm tarczami z przodu, które wyposażono w 4-tłoczowe zaciski. Jako opcja dostępny jest system ABS dla jeszcze lepszego bezpieczeństwa. Sztywność ramy TMAX to nie wszystko. Równie ważnym elementem jest zawieszenie, które w przypadku Yamahy gwarantuje komfort i wysokie osiągi. Tylny amortyzator skutecznie wybierze wszystkie nierówności, a wysoce wydajny widelec teleskopowy dopilnuje, by w każdych warunkach kierujący panował nad pojazdem.

Po zapoznaniu się ze wszystkimi zmianami Yamahy TMAX na sezon 2012, jest oczywiste, że nie są to jedynie kosmetyczne modyfikacje. To zupełnie nowy maksi skuter, który oprócz agresywnego i sportowego wyglądu niesie ze sobą styl oraz prestiż. Zaprojektowany niemal od podstaw już dziś budzi duże zainteresowanie wśród użytkowników, a konkurencji ponownie zawiesi wysoko poprzeczkę, stając się jednym z najważniejszych pojazdów w swoim segmencie.

DANE TECHNICZNE:

Silnik
Typ silnika Nachylony do przodu, rzędowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zworowy
Pojemność 530,0 cm3
Średnica x skok tłoka 68,0 mm x 73,0 mm
Stopień sprężania 10,9 : 1
Moc maksymalna 34,2 kW przy 6,750 obr./min
Maksymalny moment obr. 52,3 Nm przy 5,250 obr./min
Układ smarowania Sucha miska olejowa
Układ paliwowy Układ elektronicznego wtrysku paliwa
Układ zapłonu TCI
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Automatyczna z pasem klinowym
Podwozie
Ukł. przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia 120 mm
Układ tylnego zawieszenia Wahacz
Skok tylnego zawieszenia 116 mm
Hamulec przedni Podwójne, hydrauliczne tarczowe, Ø 267 mm
Hamulec tylny Hydrauliczne jednotarczowe, Ø 282 mm
Opona przednia 120/70-15
Opona tylna 160/60-15
Wymiary
Długość całkowita 2 200 mm
Szerokość całkowita 775 mm
Wysokość całkowita 1 420-1 475 mm (regulowana szyba)
Wysokość siodełka 800 mm
Rozstaw osi 1 580 mm
Minimalny prześwit 125 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy 217 kg /ABS 221 kg
Pojemność zbiornika paliwa 15,0 litrów

Źródło : http://www.yamaha-motor.eu

Tagi: , ,




Odpowiedzi: 2 do wpisu “Nowa Yamaha TMAX”

  1. fabrycznie_nowy pisze:

    Właśnie za to kocham Yamahę!
    Ma swój unikalny styl nie do podrobienia.
    Kiedy widzisz maszynę, od razu wiesz, że to Yamaha. Nie ma co do tego najmniejszej wątpliwości.
    Bardzo cieszę się, że ta firma tak prężnie się rozwija i praktycznie każdego dnia zaskakuje Nas nowymi pomysłami oraz rozwiązaniami problemów.

  2. balboa24 pisze:

    Przyznam, że maszyna fajna, ale z pewnością wolę coś bardziej wystingowanego. Wiecie. . . Jak ja patrzę na maszynę, którą mam jeździć, muszę czuć to coś. Czuć ten dreszczyk emocji, czuć, że wygląda to tak jak powinno. Patrząc na ten model Yamahy, nie czuję nic.

Zostaw odpowiedź

Musisz się zalogować aby móc komentować.